תגדילו פי 10 אלף: התנ"ך הזעיר בעולם מוצג בירושלים

    קובי פינקלר 2 Comment on תגדילו פי 10 אלף: התנ"ך הזעיר בעולם מוצג בירושלים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לרגל חגיגות היובל ליסודו, מציג לראשונה מוזיאון ישראל, את -התנ"ך הזעיר בעולם, "תנ"ך הננו", בפי המדענים, שיוצר בטכניון. מדעני הטכניון חרתו באמצעות טכנולוגיה חדישה את התנ"ך כולו על גבי שבב סיליקון בגודל גרגר סוכר. העותק החדשני והזעיר ביותר של התנ"ך מוצג לראשונה בהיכל הספר לצד המגילות הגנוזות שהן העותק העתיק ביותר של התנ"ך וכתב היד העתיק הנודע בכינויו "כתר ארם צובא".

    התנ"ך הזעיר ביותר הוא פרי עמלם של מדענים בטכניון בחיפה שהצליחו לחרות באמצעות טכנולוגיה חדישה של ה'ננו' (טכנולוגיית מזעור מהפכנית) את התנ"ך כולו על גבי שבב סיליקון מצופה בשכבת זהב דקיקה, בגודל חצי מילימטר רבוע (כשל גרגיר סוכר), אשר עליו נחרתו מיליון מאתיים אלף האותיות של ספר התנ"ך באמצעות אלומת יונים ממוקדת. החידוש הטכנולוגי הזה, המדגים את חכמת המזעור, נוצר במעבדות הטכניון בחיפה, בשיטה המזכירה חקיקה באבן. בתנ"ך הזעיר ניתן לקרוא רק באמצעות מיקרוסקופ, המאפשר הגדלה פי 10 אלף.

    את הרעיון למזעור התנ"ך הגו פרופסור אורי סיון וד"ר אוהד זוהר מהמכון לננוטכנולוגיה ע"ש ראסל ברי בטכניון. את ייצור השבב ופיתוח התוכנה המאפשרת לחרות עליו הוציאו לפועל מהנדסי מרכז זיסאפל לננו אלקטרוניקה בטכניון.

    לצד התנ"ך הזעיר המוצג באולם מיוחד, סמוך להיכל הספר, מוקרנת מצגת שהופקה במיוחד והמציגה את תהליך היצירה של התנ"ך הזעיר ולקרוא את הטקסט המוגדל מבעד לעדשת המיקרוסקופ.

    Nano bible in display ננו תנ''ך

    בתצוגות הקבע במוזיאון ישראל מוצגים מגוון גדול של תשמישי קדושה ואוצרות יהודים, בעיצובים מרתקים, ששימשו את עדות ישראל בחגים, בשבתות ובכל ימות השנה. באגף לאמנות ותרבות יהודית מוצגים בין השאר ספרי תורה עתיקים ועיטורים לספרי תורה מקהילות שונות בפזורה היהודית, "מעילים" לספרי תורה, "יד" לקריאה בתורה, פרוכות ובתי כנסת עתיקים שהובאו ארצה, ועוד.

    בגלריית ארץ הקודש במוזיאון מוצג פסיפס השמיטה הידוע בשם "כתובת רחוב" המפרטת את גבולות הארץ לעניין מצוות שמיטה. כתובת זו אף שימשה כמקור מוסמך להתייחסותם של פוסקים וגדולי תורה, שעסקו בסוגיית גבולות הארץ לעניין שמיטה.

    "המבקרים במוזיאון יגלו עושר רב של מוצגים ותצוגות קבע שבמרכזן מורשת הדורות וחיי הקהילות היהודיות לאורך ההיסטוריה היהודית", אומר רוני פלד, מנהל קשרי לקוחות ואחראי על המגזר הדתי.

    הביקור במוזיאון המומלץ למשפחה כולה, כולל את מודל הבית השני, ששטחו 2,000 מטר רבוע והכולל כמיליון אבנים ירושלמיות קטנות מסותתות, המציג את מבני ירושלים בימי הבית השני, כאשר גולת הכותרת של הדגם היא בית המקדש.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      הזוי ביותר….
      כל התנ"ך בגודל של גרגיר סוכר???
      קשה להאמין………